Онлайн трансляція | 12 вересня

Назва трансляції

Статті

06.05.2009

Зображення святого Спиридона Триміфунтського, чудотворця, у стінописі Троїцької надбрамної церкви та церкви Всіх святих Києво-Печерської Лаври

Васильев А.

va1На північній пілястрі Троїцької надбрамної церкви у 20−30-ті роки ХVІІІ ст. олійними фарбами зображена велика композиція – «Святий Спиридон Триміфунтський і філософ». Вона знаходиться поруч із стінописним сюжетом «Заушення Арія» (на Першому Нікейському Вселенському соборі 325 р.), навпроти північного стовпа. У сюжеті «Заушення Арія» Микола Чудотворець власноруч карає єретика, який разом зі своїми послідовниками заперечував Божественне достоїнство Бога-Сина. Аріани вважали Його лише Божим створінням. До послідовників аріан належав, зокрема, грецький язичницький філософ Євлогій – відомий ритор, діалектик і софіст. На Нікейському соборі під час запальної дискусії Євлогій навів начебто такі переконливі аргументи, що, здавалося, правда була на стороні аріан. Запанувала глибока тиша. Захисники християнської істини на чолі з Афанасієм Великим замислилися. Та ось раптом зі свого місця підвівся святий Спиридон Триміфунтський, чудотворець, і попросив слова. Всі знали, що святий невинний, мов дитя, добродій, із селянського роду, без «мирської» мудрості та академічної освіти. Як він міг змагатися із професійним оратором?! Аріани почали поблажливо посміхатися, православні єпископи − засмутилися. Але чудотворець Спиридон впевненим голосом звернувся до свого опонента:

− Послухай, мудрецю! Бог – єдиний. Зі Словом Своїм і Духом Своїм Він створив світ − те, що ми бачимо, і те, чого ми не бачимо. Створив Він і найкраще Своє творіння – людину. Цим Словом Божим і є Син Божий – істинний та єдиносущий Своєму Отцеві. Заради нашого спасіння Син Божий став людиною і народився від діви, Діви Марії. Зростав Він як звичайна людина у Назареті, проповідував три роки, а потім був розіп’ятий і похований як людина. За три дні по тому – воскрес як Бог. Воскресить Він і нас та подарує вічне й нетлінне життя. Слово Боже, після того як протягом сорока днів по Своєму Воскресінню залишалося на землі, піднялося на Небеса, звідти й послало на землю у П’ятидесятницю Святого Духа, Який і донині живе в Церкві. Ми віруємо, що Слово Боже колись повернеться, щоб судити світ. Ми воскреснемо і постанемо перед Ним, щоб відповісти за всі наші вчинки, слова й думки.

Слово Боже, Господь наш Іісус Христос Единосущний Отцеві, Сопристольний, Єдиночесний, Єдинославний. Бог − єдиний, але в Трьох Лицях, Трьох Іпостасях: Бог-Отець, Бог-Син і Бог-Дух Святий. Ці Три Лиця – єдиний Бог, єдина Сутність, Яку розум людський не може осягнути і зрозуміти. Як неможливо вмістити всю морську воду в одну чашу, так не може обмежений розум людський вмістити в себе й зрозуміти всю безмежність Божества. (Цит. за: Святой Спиридон чудотворец. Защитник и покровитель острова Корфу (Керкира). – EPTALOFOS. S.A. Athens, Greece. − Б. р. вид. – С. 21−22).

Свої слова святий Спиридон підтвердив надзвичайним прикладом. Поклавши ліву руку до кишені, він вийняв глиняну цеглину, і демонструючи цеглину, перехрестив її правицею, виголосивши:

− В ім’я Отця…

Після того він стиснув цеглину. Отці собору побачили, як зі словами святого вогонь, що охопив цеглину, піднявся від неї вгору.

− І Сина…

Додав єпископ. І тоді вода, за допомогою якої було замішано глину, потекла на долівку.

− І Святого Духа…

Закінчив Спиридон. Після цього тільки суха глина залишилася на його долоні.

− Браття й отці мої, − продовжував чудотворець. – У цієї цеглини одна сутність та одна природа, але водночас вона складається з трьох: вогню, води і землі. Так і Господь Бог єдиний у сутності Своїй та природі, але в Лицях або Іпостасях Він – Трійця: Отець, Син і Дух Святий.

Ці слова вразили присутніх, і вони почали славити Господа. Осоромлений філософ визнав свою поразку і сказав:

− Твої слова переконали мене, святий старче, а чудо підтвердило, що ти правий. Тепер я вірю від усієї душі, що Іісус Христос – Син Божий, Істинний та Єдиносущний Отцеві. (Цит. за: Святой Спиридон чудотворец…− С. 24)

Таким чином, усі присутні на соборі побачили, як сталося за словами апостола Павла: «И слово мое, и проповедь моя не в убедительных словах человеческой мудрости, но в явлении духа и силы, чтобы вера ваша утверждалась не на мудрости человеческой, но на силе Божией» (1Кор. 2, 4:5).

Багато інших чудес здійснив святий Спиридон Триміфунтський: допомагав бідним і злиденним, припиняв моровицю, впливав на природні явища, напоумляв нечестивих, боронив від ворогів, лікував хворих, воскрешав померлих, розбивав ідолів. Чимало фактів свідчать і про сьогочасну його допомогу людям.

У стінописному сюжеті Троїцької надбрамної церкви святий Спиридон зображений благовидним сивобородим старцем з одухотвореним виразом обличчя, одягненим у світло-блакитний підризник і коричневий сакос з орнаментом синього, зеленого і червоного кольору. Зі споду сакоса – золота, розшита коштовним камінням облямівка. На плечах святого − зелений омофор із золотим рослинним орнаментом і золотою мереживною облямівкою. На омофорі зображено три золоті хрести, з нижнього краю – три золоті смуги, на поручах – перли і коштовне каміння. На голові у святого – золота, багато прикрашена митра.

Філософ Євлогій зображений людиною середнього віку з русою бородою. Його ліва рука простягнута розкритою долонею вперед, а правиця піднята вгору. Філософ у світло-коричневому хітоні, зеленій верхній ризі, короткому сірому каптані.

Фігури святителя і філософа, що дискутують, змальовано в інтер’єрі приміщення з решітчастим заґратованим вікном, ліпними гірляндами, профільованим карнизом, пілястром. Підлога викладена орнаментованими світло-коричневими кахлями. На бічних гранях пілястри можна побачити коричневі колони коринфського ордеру. Ігноруючи кути, зображення переходить на прилеглі площини західної стіни церкви, наближуючи сюжет до глядача.

В іншому лаврському храмі – церкві Всіх святих (кінець ХVІІ ст.), яка височить над північною (економічною) брамою у сяйві п’яти своїх золотих куполів, − на східній (олтарній) підпружній арці зображено чотирьох святителів: Григорія Богослова та Афанасія Олександрійського; Миколу Чудотворця та Спиридона Триміфунтського. Стінопис церкви Всіх святих на початку ХХ ст. створила група художників під керівництвом Івана Їжакевича.

Святий Спиридон Триміфунтський на стінописі церкви Всіх святих зображений в овальному медальйоні на фоні зеленого рослинного орнаменту з пальмового листя. Святий – в архієрейському вбранні, з великими темними очима, сивим волоссям і білою бородою. Лівицею він стискає цеглину, з якої донизу тече вода, а вгору вириваються язики полум’я. Піднята догори правиця готова до хресного знамення. Але споглядати образ святого можна тільки з олтарної частини храму.

У своїх молитвах православні постійно звертаються за допомогою до святого Спиридона Триміфунтського, чудотворця, та отримують її – кожний по своїй вірі.

Васильєв Олександр Анатолійович,
завідувач сектору науково-експозиційного
відділу Національного Києво-Печерського
історико-культурного заповідника

Фото автора

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.



Редакція сайту www.lavra.ua

Щотижнева розсилка тільки важливих оновлень
Новини, розклад, нове в розділах сайту

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: