Онлайн трансляція | 12 вересня

Назва трансляції

Статті

22.03.2024

Аскетичні ідеї Великого канону Андрія Критського

єпископ Веніамін (Мілов)

Великий покаянний канон свт. Андрія, архієпископа Критського, являє собою дорогоцінність літургійного богослов’я Православної Церкви. Це безсмертне творіння містить 250 тропарів і читається за православним богослужінням у першу і п’яту седмиці Великого посту. Нитка думок св. Андрія про покаяння перед Богом розвивається на основі численних біблійних прикладів святого і гріховного життя древніх людей. Дивовижний солодкоспівець Критської Церкви закликає в Каноні всяку людину уникати зла, ревнувати вседушевно про добро і завжди звертатися до Бога зі сповіданням своїх гріхів і сльозами каяття. Промова св. Андрія настільки зворушлива, що приголомшує найжорстокіші душі, розчулює і пом’якшує найскам’яніліші, черстві серця і нікому не попускає впадати у відчай у спасінні. Кожне слово богонатхненного Канону випромінює якусь солодкість благодатного почуття і в лаконізмі вираження містить широту думок.

Протягом уже 14 століть від часу своєї появи Покаянний канон св. Андрія будив і морально будить людей нагадуваннями про спотворення гріхом богозданної людської природи і накресленнями шляхів її відновлення за допомогою покаяння. Щоб ясно зрозуміти релігійну ідеологію св. Андрія, об’єднаємо його аскетичні думки, розкидані по тропарях Канону. В узагальненому вигляді вони зображують багатозначну картину морального падіння і піднесення людської особистості від гріха до святості.

  1. Первородний гріх, за Каноном, розбив душевний спокій перших грішників. Він вніс у їхні душі тугу й томління, у розум і почуття – сум’яття, у волю – бажання плотських задоволень. Занепала людська душа ставить метою своїх дій себе. Вона замикається від Бога в собі, приліплюється до речового боку життя і перестає розливати навколо себе промені теплої любові. Не знаходячи насичення в речовинному житті, душа жадібно шукає повного свого задоволення, женеться за ним і за межами Бога ніде його не знаходить. Почуттєвий спосіб життя із забуттям про потреби душі робить розум грішника пустодумним, неуважним, нерозсудливим. Розум повинен вибирати бажання правильно і далекоглядно віддавати перевагу одним бажанням над іншими. Відірвавшись від Бога, він не вміє робити належний вибір. Через це воля охоплюється пристрастями і безладними бажаннями. Нецентралізованість мислення і безладність бажання неминуче відображаються в сердечних почуттях того, хто живе поза свідомим єднанням із Богом. Серце його горить гнівом, ненавистю, хтивістю і болить від усякої пристрасті та скорботи. Його все в житті хвилює, тривожить, турбує. За панування захоплень видимим, матеріальним життям молитовні пориви грішника до Бога і докори сумління глухнуть і завмирають. Але сам він остаточно не втрачає свободи і самосвідомості, щоб морально піднятися вгору. Болісна хвороба від виру блукаючих думок і муки низинними бажаннями та пристрасними почуттями спонукає його шукати свого оздоровлення в спілкуванні з Богом через покаяння.
  2. Увійти грішнику в єднання з Богом – це те саме, що скрушно сповідувати Йому свої гріхи з твердим наміром далі догоджати Йому одному життям на вимогу совісті та св. заповідей. У покаянні грішна душа відмовляється від свавілля свободи, гордості, недобрих пристрасних почуттів і діянь і цілком віддає себе Богу. Бог містить у бутті всяку людину, але всередину її входить лише за умови людського самовіддання Богові. Той, хто кається, віддає себе Богу, і від Господа дарується йому приплив Божої сили і через це здатність керувати рухами душі й тіла. Для возз’єднання грішників із Триєдиним Богом Бог Отець віддав у жертву Свого Єдинородного Сина, Який відкрив шлях сходження на тих, хто кається, Св. Духа в Таїнствах Хрещення і Покаяння. У тих, хто кається перед Богом, загострені тривоги совісті, почуття безвихідності становища, особистої винуватості в гріхах, віри в образ спасіння через Христа Спасителя і готовність робити одне заповідане Богом. Названі почуття і готовність сила Божа в горнилі покаяння перетворює на гарячу, нездоланну, неослабну ревність за Богом і енергію. Підкріплена благодаттю, людина, що розкаялася, старанно не допускає в думках, почуттях і справах образливого для Бога, жене від себе марнославство і пристрасність і вгамовує свою ревність про мирське. Тверде рішення мати законом життя волю Божу утворюється в неї благодаттю на основі сокрушення про гріхи. Свідомість сили пристрастей і острах ослабнути і допустити знову промахи в боротьбі з собою ніколи не залишають того, хто несе покаянний подвиг. У нього завжди вивергається з глибини серця болісний крик до Бога: «Господи, помилуй!», «Спасителю, помилуй мене», «Боже, будь милостивий до мене грішного!». Таке сердечне звернення до Бога підтримує хвилювання душі за свою несправність і служить ознакою її благодатної живості та ревності за Богом. Здійснення всіх земних життєвих справ з молитвою і думкою, що Господь пильно дивиться на нас, наче хтось дивиться нам у вічі, зупиняє ширяння думок у розумі та удари їх у серце і припиняє сум’яття бажань.
  3. З установкою благоговійної сердечної уваги в одному Богові душа, що кається, заспокоюється й умиротворяється. Її перестають мучити стиснення пристрастей. Вона починає легко молитися Богу з почуттям теплої любові до Нього, подяки, сокрушення і смирення. Промені пам’яті про Бога і почуття у того, хто кається, стають дедалі теплішими і теплішими, гарячішають. Людина вся поступово просвітлюється і сповнюється явного відчуття сили Божої. Це і є, за висловом св. Андрія Критського, «сходження від діяння до бачення». Іноді промениста краса душі починає сяяти в людини крізь тілесну оболонку, видимо для оточуючих, і вона робиться в сяйві благодаті небесно прекрасною. Представлена, на основі Канону, схема подвигу покаяння дає ключ до розуміння окремих виразів св. Андрія, у розвинутій ним далі ідеї прощення гріхів людям Богом-Трійцею за молитвами Божої Матері.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.


Редакція сайту www.lavra.ua

Щотижнева розсилка тільки важливих оновлень
Новини, розклад, нове в розділах сайту

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: